Hero image
Karrieretips

Fem gode råd mod stress

Stress er en del af hverdagen, men det betyder ikke, at det skal være en negativ ting – gode vaner og strategier til at håndtere stress kan nemlig gøre vores liv meget lettere og sundere. Vi har samlet fem tips til, hvordan du håndtere stress i din hverdag.

Stress er lige så naturligt, som det er uundgåeligt, og har været en del af menneskers liv i millioner af år. Et positivt aspekt er, at stressresponser hjælper os med at indrette os og tilpasse os nye situationer – de sikrer, at vi er opmærksomme, motiverede og klar til at undgå fare. Når vi befinder os i nye situationer og møder nye mennesker – f.eks. når vi starter et nyt job – befinder vi os i en tilstand med øget bevidsthed, mens vi lærer alt og alle at kende.

Stress kan dog gå hen og blive et problem uden de rigtige redskaber. Vi har derfor spurgt adfærdsforsker, psykoterapeut og medicinsk psykolog, Giorgio Grossi, om hans bedste tips, når det kommer til håndtering af hverdagens stress i vores arbejdsliv.

1. Få nok søvn

At give slip på de ting, der er sket i løbet af dagen, er en situation, som de fleste mennesker kender til. Om det er en konflikt med en kollega eller en arbejdsopgave, som har vist sig at være sværere end forventet. Disse tanker går ud over din søvn, og derfor er det vigtigt at have gode vaner.

– Mit første råd at holde arbejdstid og fritid adskilt. Når arbejdsdagen er ovre, så hold dig fra arbejdet, med mindre det er absolut nødvendigt. Arbejd kun i kontortiden, og læs ikke e-mails eller beskeder, når du er taget hjem fra arbejde. Det er godt at have sådanne strukturer i vores hverdag, selvom vi er nødt til at tilpasse dem, så de passer til vores livssituation," siger Giorgio.

Ved at skifte fokus fra vores arbejdsliv til vores privatliv og til de ting, vi kan lide at gøre i vores fritid, kan vi holde arbejdsdagens stress ude af soveværelset.

2. Husk frokostpause

For Giorgio er det vigtigt at prioritere sin frokost og have tid til den, frem for at sidde med maden foran skrivebordet eller have det med på farten – det hjælper ham med at bryde dagen op. Han har endda et udtryk for det – "reclaim the meals!"

– Ved frokosttid skal du lægge din mobil væk og fokusere på det, du gør, som er at spise frokost. Tal ikke om arbejde – vær opmærksom på situationen og vær i øjeblikket. Fokusér på din mad – Hvad spiser jeg? Nyder jeg det? Smager det godt? spørger han.

Det samme gælder for alle måltider i løbet af dagen – at få tid til at spise og fuldt ud fokusere på det, vi gør, giver os en naturlig pause og genopfylder vores fysiske og mentale energireserver.

3. Vær fysisk aktiv

Sport og motion er gode måder at få os væk fra vores arbejde på og give os noget helt andet at fokusere på – det er meget svært at tænke på problemstillinger på arbejdet, når tennisboldene suser mod os.

Og det behøver ikke at være en konkurrence- eller holdsport – en løbetur i naturen eller en omgang svømning er også god motion.

På sin egen måde er motion faktisk en form for stress, men en meget positiv en af slagsen – vi sætter vores krop og sind under pres, mens vi forsøger at opnå noget fysisk og mentalt, og jo mere vi arbejder for det, jo bedre får vi det. De endorfiner, der frigives gennem motion, er den perfekte modgift mod hverdagens stress.

4. Et godt arbejdsmiljø

På et eller andet tidspunkt bliver vi alle påvirket af stress på arbejdspladsen. Det kan være et projekt, der ikke går efter planen, en stram deadline eller måske en konflikt med en kollega, som er gået i hårdknude. Uanset hvad det er, så råder Giorgio os til ikke at forsøge at klare det alene.

– Når vi føler, at tingene bliver for meget, skal vi altid føle, at vi kan gå til vores leder og sige det uden frygt for konsekvenserne. En leder er juridisk forpligtet til at passe på vores fysiske og mentale sundhed samt vores psykosociale arbejdsmiljø. Du bør altid kunne fokusere på én ting ad gangen, kunne tage pauser i løbet af dagen og holde dit arbejdsliv og privatliv adskilt, siger han.

Læs også: Tips til bedre tidsstyring på arbejdspladsen

5. Tag en pause fra teknologien

Nu og da kommer sproget op med et perfekt udtryk til at beskrive noget, vi alle gør, og det er da også tilfældet med det nye engelske ord for at læse negative nyheder på sociale medier – "doomscrolling".

Doomscrolling er det der med, at vi surfer gennem endeløse dårlige nyhedshistorier på Twitter, Facebook eller Instagram, hvor hver historie er værre end den sidste. Det er naturligvis vigtigt at holde trit med, hvad der sker i vores verden, men doomscrolling kan i sidste ende føre til en følelse af hjælpeløshed, der er svær at undgå.

For Giorgio er løsningen enkel – alt med måde.

Hvis vi hånden på hjertet føler, at sociale medier er noget, vi nyder, og som giver vores liv mening, så er det fantastisk - men betragt det som en luksus. Beslut dig for, hvornår du vil gøre det, og hvor længe, og så gør det. Når tiden er gået, skal du lægge din telefon væk og gå ud og gøre noget andet i stedet," siger han.

– Scrolling er ikke afslappende, så vær opmærksom på de tidspunkter, hvor du tager fat i telefonen bare for at bruge tiden på et eller andet, eller hvor du bliver fanget af den. Nogle gange scroller vi gennem vores feeds som en form for flugt – i så fald er det ikke noget, vi behøver at stoppe med at gøre helt. Vi skal bare være mere opmærksomme på det og være mere disciplinerede omkring det.

I sidste ende handler vores evne til at håndtere stress ofte om vores evne til at hvile og komme til kræfter, siger Girogio.

– En god måde at se på det på er at skifte mellem det mentale og det fysiske – hvis vi har et job, der kræver vores mentale opmærksomhed, så skal vi forsøge at bryde det op med lidt motion, f.eks. ved at gå en tur og omvendt. Byg pauserne ind i din arbejdsdag – hvile og restitution er vigtigt, både mentalt og følelsesmæssigt, afslutter han.

De fem tips opsummeret

  1. En tydelig skilning mellem arbejde og privatliv. Du skal ikke læse eller svare på e-mails udenfor kontortid. Har du både en arbejdstelefon og privattelefon, så hold dem seperat. Har du én telefon, så sluk for notifikationerne, når du er færdig med arbejdsdagen.

  2. Vær i øjeblikket. Frokostpausen er lige netop det - en pause. Vær til stede og brug tiden til at snakke om noget, du ser frem til, hvilke planer du har for ugen eller andet ikke-jobrelatede emner med dine kolleger.

  3. Vær aktiv. Om det er en gåtur, yoga på stuegulvet eller holdtræning i dit nærmeste fitnesscenter, så er aktivitet i hverdagen en vigtig del af stresshåndtering.

  4. Bed om hjælp. Hvis din arbejdsdag bliver så tung, at der går ud over, hvordan du præsterer, så ræk ud til din nærmeste leder. De er der for at støtte og hjælpe dig.

  5. Læg mobilen fra dig. Sociale medier er designet for at du skal sidde på mobilen og scrolle, og det er en stor tidsrøver og en kilde til stress. Prøv at være opmærksom på, hvor ofte du bruger din mobil og forsøg at minimér dit skærmforbrug.