My profile
My profile
Academyexpand_more
For jobsøgendeexpand_more
For virksomhederexpand_more
Find medarbejdereexpand_more
Kompetenceudviklingexpand_more
Bliv en mere attraktiv arbejdsgiverexpand_more
Hvorfor Academic Work?expand_more
Guidesexpand_more
Om osexpand_more
Om Academic Workexpand_more
Bliv en del af Academic Workexpand_more
CSR og miljøexpand_more
Vilkårexpand_more
Kontaktexpand_more
Hero image
Karrieretips

Maryna - ingeniøren med forkærlighed for biler

Med tre uddannelser i bagagen og fire og et halvt sprog på sit CV havde Maryna god mulighed for at finde et hvilket som helst job. Men det var bilindustrien, der fangede hende, og der, hvor hendes professionelle karriere tog fart. I dag er Maryna ansat i Academic Work og arbejder som Procurement Consultant for en kendt bilproducent i München. Læs mere om hendes karriererejse her!

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud?

Der er helt bestemt en rutine, men alligevel er dagene ikke de samme. Jeg arbejder i et internationalt og tværfunktionelt team, der involverer forskellige former for aktiviteter, blandt andet projektledelse og forhandlinger (både pris- og kontraktforhandlinger). Mit arbejde har en direkte indflydelse på virksomhedens regnskabsår, så stillingen indebærer et stort ansvar.

Hvordan endte du på denne karrierevej?

Jeg har faktisk tre universitetsgrader: en bachelorgrad i lingvistik, en specialisering inden for teknik og en kandidatgrad i forretningsadministration. Så jeg er god til både tal og bogstaver, hvilket er meget nyttigt i min stilling. Jeg har testet så mange forskellige ting, som jeg kunne, da jeg var yngre og havde en række forskellige jobs, mens jeg studerede. Mine sprogstudier sørgede for, at jeg taler fire (og et halvt) sprog, hvilket er nyttigt, når jeg forhandler med internationale virksomheder. Min tekniske specialisering har også hjulpet mig meget, da jobbet kræver en vis grad af teknisk ekspertise for at forstå produktet, og hvordan det fungerer. Og min kandidat i forretningsadministration hjælper med "talmagien", så at sige.

I Tyskland er det helt almindeligt at arbejde i en virksomhed, mens du studerer. Du arbejder deltid i løbet af skoleåret og fuldtid i ferierne. Så jeg startede med at arbejde deltid hos en bilproducent, da jeg stadig var i gang med min bachelor. Jeg ville gerne i gang med at arbejde i bilindustrien så tidligt som muligt, da jeg vidste, at det var der, jeg ville arbejde. Efter et stykke tid begyndte jeg at arbejde for en af bilproducentens største regionale udstyrsleverandører, for at forstå, hvordan branchen fungerer ud fra et leverandørs synspunkt. Derefter vendte jeg tilbage til bilproducenten, jeg arbejder for i dag.

Hvilke aspekter at dit job kan du bedst lide? Hvad er mest spændende at arbejde med?

Det er faktisk selve branchen. Der er så mange kvinder, der ikke ved, hvor spændende det kan være at arbejde i bilindustrien. Du møder nogle helt specielle mennesker og lærer af dem. Ved at træffe disse mennesker får du stor mulighed for at vokse på et professionelt og personligt plan. Det er meget fascinerende, men også komplekst, internationalt og innovativt.

Inden for indkøb har du et stort ansvar. Du skal kunne lide at arbejde med beslutningstagning på et globalt niveau. Jeg kan ikke tale for andre, men jeg er meget glad for det. Det er ikke kun et teknisk job, det er hele pakken.

Hvilke hårde kompetencer kræves i dit job?

Til alle dem, der stadig studerer, så skal du kunne Excel og PowerPoint og alle de andre grundlæggende Microsoft Office-redskaber. Det forventes af dig som en young professional. Analytiske evner er vigtige, fordi du skal kunne forstå den strategiske del af jobbet. Du skal også have gode forhandlingsevner, da hverdagen består af adskillige forhandlinger. Alene en samtale med en leverandør er en forhandling.

Du skal også kunne tage beslutninger og ikke være bange for at tage risici, da alle beslutninger indebærer en eller anden form for risiko. Du skal også have gode projektledelsesevner – der er mange kurser, både i og uden for skolen, der kan hjælpe dig med det – og en forståelse for den teknologi, du skal arbejde med.

Hvilke bløde kompetencer tror du er vigtige for at få succes med dit job?

Det er vigtigt, at du har et godt, professionelt netværk, og for at netværke skal du være god til at kommunikere. Så for mig ligger kommunikation øverst på listen. Du skal også kunne overbevise og påvirke folk for at kunne styre forhandlingsprocessen i den rigtige retning.

Så er der håndtering af leverandørrelationer, som til en vis grad er forbundet med dine evner til at kommunikere og påvirke. Og håndtering af interne interessenter, hvilket i bund og grund handler om at gøre alle glade. Men vigtigst af alt – at gøre din leder glad. Det handler i virkeligheden om kommunikation og mennesker.

Hvilket råd har du til andre personer, der er ved at starte deres karriere?

Jeg har altid forsøgt at være ærlig over for mig selv og prøve at finde ud af, hvad der gør mig glad. Hvordan kan jeg kombinere min personlighed med mit job? Arbejdet er en stor del af dit liv; det er noget, du skal gøre hver dag. Så prøv at finde ud af, hvem du er, og hvad der gør dig glad. Og så prøv at kombinere det med dine personlige evner for at finde frem til en profession, der er den rette for dig.

Og hvis du har muligheden for det, så anbefaler jeg, at du får så meget international erfaring som muligt. Ud over en uddannelse, så får du mulighed for at udvide dit netværk, hvilket vil være en kæmpe hjælp i fremtiden.

Og endeligt bør du kontakte folk direkte. På et tidspunkt gik det op for mig, at jeg blot er én ud af mange millioner. Der er flere personer med samme uddannelse og samme mål som mig, så hvad skal jeg gøre for at skille mig ud? Jeg har endda ringet til nogen bare for at se, hvilke muligheder der var og for at introducere mig selv. Lad være med at være bange. Det er muligt. Alt er muligt!