Arbejdsgivere

Fjernledelse og hvordan det bliver en succes

Den måde, vi bruger digitale kommunikationsplatforme på arbejdspladsen i dag, stiller andre krav til ledelse, og behovet for fjernledelse bliver mere og mere almindeligt. Derfor er udførelsen af ledelse og kommunikation afgørende faktorer for at lykkes med at lede andre, når afstand kommer i spil. Her er vores tip til, hvordan du som arbejdsgiver kan lede på afstand ved hjælp af digitale løsninger.

Planlæg møder

Mange menneskers arbejdsliv er præget af møder og anden informationsdeling for bl.a. at diskutere forskellige perspektiver og tage beslutninger sammen.

Planlægningen af ​​møder og tilrettelæggelse af informationsdeling vil i ikke-fysiske interaktioner tage en anden form og spille anderledes ud end i fysiske møder. At lægge en mødeplan er måske endnu vigtigere i digitale møder. Skype og lignende programmer fungerer godt, hvis der på forhånd er forberedt mødetider, dagsorden og spørgsmål.

Check-in om morgenen, check-out om eftermiddagen

At starte arbejdsdagen med en check-in og afslutte dagen med en check-out er en måde at skabe struktur og afklare situationen på. På denne måde gør en leder det klart, hvad der forventes af den enkelte, og mødedeltagerne kan lettere stille spørgsmål, som yderligere kan tydeliggøre arbejdsopgaver, så produktiviteten øges.

VI er klar til at hjælpe - kontakt os i dag

En klar mødestruktur og en klar mødeleder er afgørende for at få mest muligt ud af digitale møder. Lederskab handler om at skabe resultater gennem andre, og med en klar struktur, dagsorden og retning for mødet vil målene lettere blive nået.

Den gyldne middelvej

Selvom digitale kommunikationsplatforme har givet os nye muligheder og innovative løsninger, som mange mennesker bruger, vil de aldrig være i stand til at erstatte ansigt til ansigt-kommunikation. Interpersonelle relationer og det sociale aspekt af arbejdspladsen er en faktor, som ikke bør glemmes i fjernledelsen.

Som leder er det nødvendigt at skelne mellem privat og professionelt, men samtidig er det vigtigt at opretholde den uformelle dialog. En leders roller er stadig at støtte, motivere og vejlede, men at være i stand til at føre en uformel samtale og åben dialog kan øge tilliden og respekten mellem parterne.

Ofte er den gyldne middelvej mellem professionel og privat kendetegnet ved tæt sparring. Når den fysiske tolkningsramme mislykkes, vil et tydeligt sprog og indramning af informationen spille en mere vigtig rolle for teamet eller individets fortolkning. Som leder vil det at have gennemtænkte udformninger af budskaber hjælpe med at lette medarbejdernes fortolkninger og reducere misforståelser.

Alle individer tolker forskelligt, og gennem digital kommunikation kan kommunikations- og fortolkningsudfordringer forstærkes.

Tre råd:

1. Planlæg dine møder godt - Hav en tydelig dagsorden og struktur.

2. Vær tydelig i kommunikationen og udformningen af informationen - Sådan undgår du unødvendig misforståelse.

3. Glem ikke relationerne - En arbejdsplads er også et socialt system baseret på kultur og menneskelige relationer. Pleje af relationer vil styrke tilliden og respekten for hinanden.

Kontakt os når som helst
Del artikel