For virksomheder

Tre tips til at tiltrække talenter inden for finanssektoren

Det er ingen nyhed, at finanssektoren ikke kan nå sine digitale ambitioner uden kvalificeret arbejdskraft, som der er mangel på. Og der er intet som tyder på, at manglen på kvalificeret arbejdskraft kun er midlertidig. I dagens postpandemiske rekrutteringsvirkelighed er det simpelthen ikke tilstrækkeligt blot at ”tale” om denne udfordring. Det er en udfordring, som kræver øjeblikkelig handling bag ordene. I denne artikel får du tips til kandidattiltrækning fra Emelie Karlsson, der er Recruitment Operations Specialist hos Academic Work.

I finanssektoren oplever vi lige nu to rekrutteringsudfordringer i én, fortæller Emelie Karlsson.

– For det første oplever vi 'kvalitetsudfordringen', hvilket dybest set betyder, at det er blevet meget sværere for virksomheder at skille sig ud, da de bedst kvalificerede kandidater har mange jobmuligheder at vælge imellem. For det andet oplever vi "mangeludfordringen", da virksomhederne har svært ved at finde egnede kandidater, da manglen på kvalificeret arbejdskraft er stor.

For mange virksomheder er dette en strategisk foruroligende situation. Manglen på kvalificeret arbejdskraft er den største barriere for vækst og gør det svært at planlægge fremtiden.

– En række fintech-startups kom væltede og udfordrede de mere traditionelle finansvirksomheder”, fortæller Emelie Karlsson, der skitserer den historiske baggrund for den aktuelle situationen.

– Pandemien har uden tvivl fremskyndet tingene, og store dele af sektoren er nu gået ind i en transformativ fase. Det er ikke længere valgfrit at handle, men nødvendigt."

Så hvilke handlinger er der tale om? Emelie Karlsson identificerer tre trin, der giver virksomhederne større adgang til de digitale talenter.

1. Kompetencebaseret rekruttering

– Kompetencebaseret rekruttering er afgørende for at få adgang til de rette talenter. Den bedste måde at forudse fremtidig adfærd, er ved at kigge på tidligere adfærd. For at kunne rekruttere den rette kandidat til den rette stilling, skal du vide hvilken adfærd, der er nøglen til succes, fortæller Emelie Karlsson.

Virksomheder har forskellige kulturer og adfærdsmønstre, påpeger hun, og det samme gælder forskellige stillinger inden for virksomheden. En ”virksomhedskultur” er indbegrebet af medarbejdernes adfærd. Det er afgørende at have forståelse for kulturen og dermed de faktorer, der fører til succes, inden du går i gang med rekrutteringsprocessen.

Der er ingen grund til at starte rejsen, hvis du ikke kender destinationen, fortæller Emelie Karlsson. Heldigvis er det ret ligetil at afdække virksomhedskulturen, fortæller hun:

– Du kan teste succesrige medarbejdere, der allerede er ansat i virksomheden i den specifikke stilling, for at undersøge deres typiske adfærd. Du kan også se nærmere på alle medarbejderne i virksomheden for at få indsigt i den adfærd, der kendetegner netop din virksomhed. Begge værktøjer giver en bedre forståelse af hvilken kultur og adfærd, som du skal være opmærksom på ved rekruttering”, fortæller Emelie Karlsson.

Når du har identificeret den rette adfærd, uanset hvad den måtte være, skal man igennem en struktureret proces, hvor du håndterer og vurderer alle kandidaterne på nøjagtig samme måde. Det er vigtigt. Der bør ikke være plads til rekrutteringskonsulentens personlige forudindtagethed.

– Processen omfatter fortrinsvis både test og kompetencebeskrivende samtaler. Du bør udarbejde en formel kravprofil og fokusere på den. Det er kravprofilen, du støtter sig til før og efter interviewet, og til sidst, når du beslutter, hvem du vil tilbyde stillingen til”, fortæller Emelie Karlsson og tilføjer, at flere undersøgelser bekræfter denne rekrutteringsproces.

– Der er ingen tvivl. Undersøgelser har vist, at kompetencebaseret interviewteknik er den bedste metode til at forudsige fremtidige præstationer. Og derfor har Academic Work anvendt denne metode i mere end 20 år. Vi garanterer vores kunder en kvalitetssikret proces, der betyder, at kunderne føler sig sikre på, at den rette kandidat til stillingen vil blive præsenteret. Vi har testet, udviklet og finjusteret denne proces i forbindelse med mere end 140.000 rekrutteringer. Vi ved, at den virker!”

2. Forstå dit "why"

At opbygge et succesfuldt employer brand kræver både tid, ressourcer, idéer og tålmodighed. Det kan ikke bygges på en dag. Men du må starte et sted. Og virksomhederne bør starte med at spørge sig selv ”hvorfor?”.

– De fleste virksomheder ved, hvad de laver, men meget få ved, hvorfor. De er så fokuserede på deres forretningsresultater, omsætning og vækst, at de glemmer den værdi, virksomheden bringer til kunder og de mennesker, der står bag resultaterne. Det er en udfordring i alle brancher, men jeg tror, at det er mere almindeligt inden for finanssektoren, end inden for for eksempel teknologi eller IT”, fortæller Emelie Karlsson.

Hvorfor er det så vigtigt at virksomheden spørger sig selv ”hvorfor”? Emelie Karlsson fremhæver en særlig faktor: Den tætte sammenhæng mellem et veldefineret ”hvorfor” og forretningsvækst.

– Engagerede medarbejdere fører næsten automatisk til vækst i virksomheden. Hvis du trives på din arbejdsplads, elsker det, du beskæftiger sig med, og virkelig forstår og tror på virksomhedens formål, så præsterer du bedre - og det fører til vækst. At starte med at spørge sig selv ”hvorfor”, er virkelig en af de bedste investeringer i virksomhedens fremtid.”

Der er to sider af employer branding. Der handler både om at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste medarbejdere. Mange virksomheder er så fokuserede på at rekruttere nye medarbejdere, at de har en tendens til at glemme deres seniorer, fortæller Emelie. Det er en fejlprioritering.

– At opbygge et stærkt employer brand er ikke synonymt med at betale for dyre marketingkampagner, det handler også om at holde de nuværende medarbejdere engagerede og motiverede. Tilfredse medarbejdere er nemlig noget af det mest troværdige employer branding, en virksomhed kan opnå. Medarbejderne er virksomhedens vigtigste aktiv.

Young Professional Attraction Index (YPAI)

Resultaterne og indsigterne fra vores undersøgelse, Young Professionals Attraction Index (YPAI), giver arbejdsgivere en dybere forståelse af, hvordan du rekrutterer, udvikler og tiltrækker morgendagens arbejdsstyrke, young professionals - personer i begyndelsen af deres karriere. Find ud af, om det er lønnen, fleksible arbejdstider eller gode kolleger, der er vigtigst for finanstalenter.

Få indsigterne

3. Opbyg virksomhedens fremtid med juniortalenter

Det tredje og sidste tips på denne liste har fokus på juniortalenter. Nogle gange kræver den ledige stilling en kandidat med erfaring. Men det er vigtigt at anerkende, at juniortalenter i sig selv skaber balance, fortæller Emelie Karlsson. At gøre young professionals (kandidater med op til fem års erfaring inden for deres område) til en del af virksomheden og teamet, er strategisk vigtigt. Hvis ikke, hvordan vil virksomheden så se ud om tre, fem eller 15 år?

– Young professionals er morgendagens ledere, innovatører og beslutningstagere. Når virksomheder vælger disse talenter, så giver det både værdi for virksomheden, samfundet og talenterne. Virksomhederne har en afgørende rolle og indflydelse på young professionals' fremtid på et stadigt skiftende jobmarked, og det er både værdifuldt og meningsfuldt at kunne forme en helt ny generation. Det skaber værdi for begge parter, fortæller Emelie Karlsson.

Lad os kort vende tilbage til pandemien. Hvis kravene fra millennials og gen-Z havde en stor indflydelse på virksomhederne inden pandemien, kan deres kollektive evne til at forandre arbejdsmarkedet efter pandemien ikke overvurderes. Dagens marked er kandidatdrevet. Kandidaterne har magten. Rekrutteringskonsulenterne arbejdede tidligere ud fra ”Vi kontakter dig”, men sådan er det ikke længere.

Hvis man ønsker oplysninger om, hvad talenterne virkelig forventer og ønsker af en arbejdsgiver, kan du investere i at indsamle indsigt. Men der er en mere ligetil løsning til at blive klogere på young professionals: Ansæt dem!”, fortæller Emelie Karlsson.

Hvad leder young professionals efter i en arbejdsgiver?

Made with Flourish

AW Academy som løsning på din virksomheds kompetencebehov

Academic Work er en match-maker mellem virksomheder og young professionals inden for finansbranchen. Med vores omfattende netværk og brancheførende rekrutteringsmuligheder hjælper vi virksomheder med at vokse og opbygge til fremtiden. Vi løfter hver en sten for at finde den perfekte kandidat derude til din virksomhed. Sammen med vores søsterselskab, AW Academy, som er specialister i omskoling/opkvalificering, finder vi også kompetencer, der er skræddersyet til vores kunders unikke forretningsbehov.

Del artikel