Academic Work Logo
to personer som snakker på en sofa i et kontor

YPAI 2025 – Bliv en mere attraktiv arbejdsgiver

Det kan være en udfordring at forstå, hvad Early Career professionals virkelig søger hos en arbejdsgiver – men det er netop her, YPAI-undersøgelsen gør en forskel.

Med indsigt fra YPAI får du et stærkt udgangspunkt for at tiltrække, udvikle og fastholde morgendagens talenter.

YPAI event med Markus Åberg på scen

Tilmeld dig et YPAI-arrangement, og frigør kraften hos Young Professionals

Vi vil gerne byde dig velkommen til YPAI-undersøgelsen 2025, og invitere dig til at blive en del af det voksende antal virksomheder, der udnytter YPAI’s potentiale! På vores events præsenteres resultaterne af dette års YPAI-undersøgelse, hvor du kan få mere at vide om, hvordan indsigterne kan gavne din organisation.

Præsentationen, der ledes af vores YPAI-eksperter, giver dig:

  • Indsigt i det aktuelle talentmarked.
  • De ti vigtigste faktorer for at opfylde Young Professionals’ forventninger.
  • Konkrete tips til at fastholde dine bedste medarbejdere.
  • De 25 mest attraktive arbejdsgivere ifølge unge professionelle.
  • Vejledning i, hvordan man skaber et attraktivt employer brand.

Du får også mulighed for at udvide dit professionelle netværk og etablere værdiskabende kontakter med andre attraktive arbejdsgivere.

YPAI presentation event

Vil du vide hvad den næste generation af talenter tænker om jer? Det gør vi - og det kan du også

Young Professional Attraction Index (YPAI) er en årlig omfattende undersøgelse, hvor vi spørger early career professionals - studerende og akademikere i begyndelsen af deres karriere - hvilke arbejdsgivere de drømmer at arbejde for - og hvad der gør en arbejdsplads attraktiv i deres øjne.

Vores mål er at hjælpe virksomheder og organisationer med at forstå, tiltrække og udvikle morgendagens talenter.

Hvad vægter højst? Lønnen, kulturen eller meningsfulde arbejdsopgaver?

Find ud af om jeres virksomhed er blandt de 25 mest attraktive arbejdspladser i Danmark - eller hvad der skal til for at komme derop.

YPAI giver jer konkrete indsigter i, hvad faktorer der vægter højst, når early career professionals vælger deres arbejdsgiver.

Sådan foregår YPAI-undersøgelsen

Forundersøgelse

Vi beder professionelle tidligt i karrieren om at definere de 10 vigtigste faktorer, når de vælger arbejdsgiver, samt de 100 mest attraktive arbejdsgivere. Dette perspektiv, der løbende opdateres, giver os enestående indsigt. Resultaterne danner grundlaget for svarmulighederne i hovedundersøgelsen.

YPAI-score

Resultatet er den såkaldte YPAI-score, som er en moderne og unik måleenhed for en virksomheds omdømme. Scoren er baseret på tre faktorer, som vægtes lige højt: virksomhedens omdømme, dens opfattede succes inden for sit felt og respondentens villighed til at arbejde for den pågældende arbejdsgiver. Denne måling er udviklet i samarbejde med Kantar, baseret på deres faktoranalyse af over 23.000 internationale interviews om brandopfattelse.

Validitet

Respondenterne er professionelle tidligt i karrieren, og undersøgelsen foretages blandt 1.500-6.200 personer afhængigt af det lokale marked. For at øge undersøgelsens validitet implementerer vi en række tiltag såsom vægtning og variansundersøgelser. Vægtning af respondenterne udføres med hjælp fra Kantar for at tilpasse sig lokale variationer i køn, alder og studieretning. Data indsamles fra hvert enkelt lands statistikmyndighed. For at have et sammenligningsgrundlag udføres der en separat valideringsundersøgelse med Early Career Professionals, som er tilfældigt udvalgt af Kantar. Resultaterne kombineres herefter for at skabe et stærkere valideringsgrundlag.
Woman talking on the phone and looking at documents

Book en personlig præsentation til din virksomhed

Ønsker du indsigter i hvordan du kan tiltrække fremtidens talenter?

Book en skræddersyet YPAI-præsentation, der giver dig indsigt i, hvad der driver dem - og hvordan du kan skille dig ud som en attraktiv arbejdsgiver. Vores YPAI-specialist dykker ned i de tendenser, der betyder noget, og giver dig konkrete råd til, hvordan du kan styrke jeres brand som arbejdsgiver.

Din præsentation vil indeholde:

  • Indsigtsfulde data: Få indsigt i det aktuelle talentmarkedslandskab og dyk dybt ned i områder, hvor dine handlinger og dit lederskab kan gøre den største forskel.
  • Nøglefaktorer: Vigtige komponenter for at tiltrække unge professionelle og deres indflydelse på din organisation.
  • Kend dine vigtigste målgrupper: Forståelse for din primære demografi som f.eks. it, teknologi eller finans.
  • Konkurrencefordel: Hold dig foran konkurrenterne ved at forstå og opfylde behovene hos morgendagens arbejdsstyrke.
  • Langtidsvirkning: Tips til at opbygge et stærkt employer brand og skabe en kultur, der tiltrækker og fastholder dine bedste medarbejdere i mange år fremover.