My profile
My profile
Academyexpand_more
For jobsøgendeexpand_more
For virksomhederexpand_more
Find medarbejdereexpand_more
Kompetenceudviklingexpand_more
Bliv en mere attraktiv arbejdsgiverexpand_more
Hvorfor Academic Work?expand_more
Guidesexpand_more
Om osexpand_more
Om Academic Workexpand_more
Bliv en del af Academic Workexpand_more
CSR og miljøexpand_more
Vilkårexpand_more
Kontaktexpand_more
Forretningstransformation
Re:work

Forretningstransformation under COVID-19

Lige nu knokler mange virksomheder hårdt for at finde nye forretningsmuligheder, innovere og tilpasse sig den nye virkelighed efter COVID-19. De fleste af dem ved, at en succesfuld organisationsforandring af virksomheden, for en kort periode eller mere permanent, er en omfangsrig opgave, der kræver den rigtige strategi, personale og udholdenhed.

Vi kontaktede Carolin Solskär, Community Manager hos Detectify, en svensk SaaS-baseret websikkerhedstjeneste drevet af privatpersoner. Hun er også TEDxSpeaker, co-initiativtager til Me Too Sweden og blev udnævnt til Årets IT-kvinde i 2019.

Vi stillede hende seks spørgsmål om forretningstransformation. Hvad man skal gøre, hvad man ikke skal gøre, og hvorfor det overhovedet betyder noget.

For det første, hvad er forretningstransformation egentlig?

Jeg vil sige, at det er et spørgsmål om at tilpasse sig den aktuelle situation. Virksomheder, der klarer sig godt over tid, er normalt dem, der fortsætter med at rykke sig, og som bliver ved med at tilpasse sig omverdenen.

Transformation bør ikke ses som en isoleret proces. Det skal være en konstant og integreret del af virksomheden. Du ønsker ikke, at forandringsprocesser skal forstyrre virksomhedens kerne eller DNA – det bør de nemlig ikke.

Det er meget vigtigt at definere, hvad din kernevirksomhed er. Det lyder måske indlysende, men jeg ser virksomheder hele tiden, der ender i vanskeligheder under innovationsprocesser, bare fordi de ikke adresserer kernevirksomheden.

De sletter deres eksisterende forretningsmodel helt. Hvis det er dér, du er, er en "transformation" ikke rigtig det, du har brug for, og så skal du måske genoverveje at starte en helt nyt virksomhed.

Carolin Solskär

Carolin Solskär forklarer forretningstransformation

Transformation bør ikke ses som en isoleret proces. Det skal være enkonstant og integreret del af virksomheden.

Carolin Solskär, Community Manager hos Detectify, TEDxSpeaker, co-initiativtager til Me Too Sweden og Årets IT-kvinde i 2019.

Hvad er nogle af forudsætningerne for, at en forandringsproces lykkes?

Den allervigtigste ting er at have et veldefineret mål. Ellers ændrer du virksomheden med bind for øjnene, bare fordi du "skal innovere".

Det er dømt til at mislykkes. Som sagt synes jeg, det er ret almindeligt at misforstå, hvorfor du skal gennemgå en ændringsproces. At gå fra punkt A til punkt B giver ingen mening, hvis du ikke ved, hvad du vil opnå på lang sigt.

Hvad angår drivere til forandring, er der ingen vej udenom at nævne COVID-19. Generelt set, hvordan påvirker en sådan krise virksomheders vilje og evne til at forandre sig? Og skal vi forvente, at nye, disruptive mega-brands bliver født ud af krisen?

Ja absolut. Du skal bare gå tilbage til finanskrisen i slutningen af 00'erne for at finde virksomheder, der kom ud som åbenlyse vindere. AirBnb er et eksempel. Før finanskrisen var der ikke mange mennesker, der ville åbne deres hjem for fremmede.

Men krisen rykkede grænserne for, hvad folk ville gøre for penge, hvilket kom til at være yderst fordelagtigt for AirBnb (grundlagt i august 2008). Uber er et andet eksempel.

Så hvem vinder under den aktuelle krise? Jeg vil hævde, at mange af de potentielle vindere findes inden for erhvervssektorer, der er hårdest ramt af COVID-19.

Så igen, bør vi se på servicesektoren?

Det tror jeg. Jeg har allerede set masser af nye og spændende idéer inden for fødevareindustrien. Og det er ikke overraskende; hvis ingen kommer til din restaurant, hvad gør du så?

Du skal gøre noget, ikke? Et eksempel er restauranter, der nu leverer pakker med ”halvforberedte” retter til dit hjem. Nogle dele er færdige, som saucer og marinader, mens andre ikke er, som stegning og hakning af grøntsager.

Som kunde får du både god mad og oplevelsen af at fremstille den selv. Jeg synes, det er et super sjovt koncept. Et andet innovativt koncept, vi har set, er hotelværelser, der i dagtimerne omdannes til kontorlokaler - værelser til folk, der hellere vil arbejde dér end derhjemme. Fordelen er er færre forstyrrelser og mindre risiko for infektion.

Her til sidst; hvis du er en virksomhed, der overvejer en form for transformation lige nu, hvad bør du kort fortalt gøre og ikke gøre?

Hvad, du absolut ikke bør gøre, er at gå i panik og tænke kortsigtet. Mange virksomheder, der er hårdt ramt af COVID-19, sælger nu gavekort til senere brug (som hotelophold, frisører osv.).

Det lyder fint i dette øjeblik, men hvad skal du gøre om 3, 6, 9 måneder fra nu, når alt dette ikke-betalte arbejde skal udføres?

Naturligvis kan det være et nødvendig tiltag for at overleve for nogle virksomheder, men du skal sørge for, at du ikke blot udsætter krisen.

Og hvad bør du derimod gøre?

I forhold til hvad du skal gøre, kan jeg ikke understrege vigtigheden nok af at hente inspiration fra andre forretningsområder end dine egne.

Hvad laver de? Kan nogle af disse idéer og tilgange bruges i din virksomhed? Se ikke bare på dine nærmeste konkurrenter, men udvid dine perspektiver og se, hvad der sker i samfundet som helhed. Se til andre lande og analysér, hvad de laver. Tal med andre i din branche, udveksl tanker og oplevelser, og se, hvordan I kan hjælpe hinanden. Det, tror jeg, er den vigtigste pointe at tage med sig lige nu.

Det er ikke tid til at være en "ensom helt". Det er tid til støtte og samarbejde.