Onboarding

Når rekrutteringsprocessen er afsluttet, og du har underskrevet kontrakten med en ny medarbejder, starter onboardingen eller introduktionen. Fra medarbejdernes perspektiv er dette en meget spændende periode, men den kan også opleves som stressende og skræmmende. Din nye medarbejder skal sætte sig i sine nye arbejdsopgaver, lærer nye systemer, lærer mange nye mennesker at kende og en helt ny arbejdskultur. Det er derfor vigtigt, at du som arbejdsgiver planlægger en god onboardingsproces, der vil gøre din nye medarbejder tryg og hjælpe med at komme ind i rollen hurtigst muligt.

Kontakt os

For at få succes med onboardingen er det vigtigt at have en plan for, hvad din nye medarbejder skal gennemgå. På denne måde sikrer du, at din nye medarbejder føler sig taget imod og har kontrol over, hvad han eller hun skal lave i de første uger af et nye job.

Nedenfor finder du en oversigt over, hvad du som arbejdsgiver skal gøre for at sikre, at din nye medarbejder får en god onboarding.

Skal du onboarde medarbejdere på distance?

Hvis der er en ting, som pandemien i 2020 har lært os, er det, at de fleste ting kan gøres digitalt med de rette betingelser og værktøjer. Selvom det er hensigtmæssigt at lave en onboarding på kontoret, hvor du kan mødes og tale ansigt til ansigt, kan du stadig give din nye medarbejder en god introduktion - selv på afstand. Vi har sammetsat en tjekliste og et introduktionsprogram til digital onboarding, som du kan downloade her.

Download her

1. Tidligere forberedelser

2. Introduktionsprogrammet

En vigtig del af en god onboarding, er at informere om, hvad nye medarbejder skal gøre i den første periode. Du skal derfor lave et introduktionsprogram, der kan bruges i forberedelserne til opstart og under onboardingen.

Et introduktionsprogram for nye medarbejdere bør indeholde:

3. Kurser og introduktionsmøder

Din nye medarbejder vil lære om både deres egne arbejdsopgaver og virksomheden som helhed. Lav derfor en plan for, hvilke kurser og introduktioner medarbejderen skal gennemgå.

Forslag på tema og indhold:

3. Pre-boarding

Det sociale arbejdsmiljø

Ud over at sikre, at din nye medarbejder får al den information og træning, han eller hun har brug for til at udføre et godt stykke arbejde, er det vigtigt, at han eller hun bidrager til det sociale miljø på arbejdspladsen. I starten kan det være en god idé for dig som leder eller mentor at starte aktiviteter for hele teamet, såsom en quiz, en aktivitet efter arbejde eller en træningssession. På denne måde får din nye medarbejder mulighed for at lære teamet og deres nye kolleger at kende på flere niveauer.

Hvorfor vælge Academic Work som din rekrutterings- og bemandingspartner?

Med Academic Work får du adgang til vores store netværk af young professionals, og vores kompetencebaserede rekrutteringsproces sikrer, at du ansætter den rigtige person.

Læs mere om fordelene her

Vi kan hjælpe dig med rekruttering og vikarløsninger

Har du brug for nye medarbejdere? I Academic Work kan vi hjælpe dig med at finde din nye kollega. Vi kan enten hjælpe dig med hele processer eller dele af den. Du bestemmer!

Læs mere om vores services

Young Professional Attraction Index

Hvert år foretager vi en undersøgelse, hvor vi identificerer, hvilke arbejdsgivere der er mest attraktive, og hvilke parametre der er vigtigst, når unge vælger arbejdsgiver.

Download rapporterne
Del artikel