Vi har sandsynligt alle hørt, at førsteindtrykket er vigtigt. Det gælder også i ansøgningen. Husk, at rekrutteringskonsulenten, der læser din ansøgning, aldrig har mødt dig. Du kan være helt perfekt til stillingen, men du ved det ikke. Indledningen i din ansøgning er din chance for at fange rekrutteringskonsulentens opmærksomhed og interesse.
Her er tre ting, som du kan overveje:
• Hvordan du endte med at ansøge om netop det job? Hvad fangede din interesse?
• Tænk ud fra arbejdsgivernes perspektiv: Hvorfor skal de ansætte dig?
• Vigtigst af alt – Undgå at teksten bliver ”flad"
Du kan eksempelvis skrive: ”Jeg synes, at din virksomhed er spændende, fordi jeg har set den udvikling, I har foretaget, siden I lancerede produkt X.” Det viser større engagement og forståelse for virksomheden, end hvis du skriver, at du synes, at virksomheden eller stillingen er spændende.
Undgå at bruge en standardansøgning, hvor du kun ændrer navnet på stillingen og virksomheden. Ansøgningen kan være godt skrevet, men det ses ofte, at den er standardiseret. Selvfølgelig kan du (og bør!) genbruge dele af en ansøgning, som du er tilfreds med. Men tilpas altid ansøgningen til den specifikke virksomhed, stillingen og til kravene, der er inkluderet i stillingsannoncen.
Gennem Academic Work kan du oprette en jobagent. Det vil sige, at du får besked, når der dukker ledige stillinger på vores jobside, som matcher dine præferencer. Vi har hjulpet mange studerende og akademikere med det næste skridt i karrieren. Er du interesseret at få jobanbefalinger fra os? Så kan du oprette en jobagent - det er nemt og smart!
Vi har samlet mange flere tips til din jobansøgning, så du kan skille dig ud fra de andre jobsøgere!Flere tips til jobansøgning
Hvordan skriver du et godt CV? Hvilke oplysninger skal egentlig fremgå? Lad os guide dig!Skriv et godt CV
Blandt vores ledige stillinger, kan du nemt filtrere din søgning for at finde en stilling, der matcher dig. Se mere her.Søg job