Rekruttering

Ligestilling, diversitet og bæredygtighed er blevet endnu vigtigere, når morgendagens arbejdsstyrke skal vælge deres drømmearbejdsgiver

Viljen til at bidrage til en bæredygtig verden er steget blandt danske studerende og akademikere i starten af deres karriere. Det fremgår af en ny undersøgelse foretaget af Academic Work sammen med Kantar Gallup blandt 1.008 young professionals, der bl.a. lister de 25 mest attraktive arbejdsgivere i Danmark.

– Et holistisk perspektiv på mennesker og verden er i år en vigtig opskrift på succes for de danske arbejdsgivere, siger Daniel Magnusson, Managing Director hos Academic Work.

Lego, Google, Carlsberg og Arla er nogle af de mest populære virksomheder, som morgendagens arbejdsstyrke ser som deres fremtidige arbejdsgiver. Det er ikke overraskende, at disse brands er med på toplisten over Danmarks 25 mest attraktive arbejdsgivere. Det overraskende i denne undersøgelse er begrundelsen for, hvorfor netop disse arbejdsgivere er på toplisten.

– Det er indlysende, at ligestilling, diversitet og bæredygtighed bliver mere og mere vigtigt for studerende og akademikere i begyndelsen af deres karriere. Flere af arbejdsgiverne med den højeste score har en klar vision om en grøn omstilling, fortæller Daniel Magnusson, Managing Director hos Academic Work.

Da den svenske klimaaktivist Greta Thunberg dukkede op i medierne, voksede bevidstheden om klimaet blandt offentligheden og hos young professionals. Der har været et massivt fokus på bæredygtighed, ikke kun for individer, men også for organisationer og virksomheder. Og det har haft en indvirkning på årets resultater af undersøgelsen.

– For eksempel har Carlsberg et erklæret mål om at reducere 50% af Co2-udledningen på deres bryggerier inden 2022, og Arla ønsker at reducere udledningen med 30% inden 2030, siger Daniel Magnusson.

Generelt er Danmark et land, der prioriterer klimaet meget højt og mange af de virksomheder, der er på toplisten i år, er virksomheder af dansk oprindelse. Ser man på de 10 højest rangerede arbejdsgivere på listen, er det kun Google, der stammer fra et andet land end Danmark.

Det er ikke kun ønsket om at bidrage til et bæredygtigt samfund, der er steget blandt morgendagens arbejdsstyrke. Ifølge Academic Works Managing Director er der også en øget bevidsthed om den verden, vi befinder os i, og at hele mennesket, i enhver forstand, skal udvikle sig og føle sig tilstrækkelig:

– Selvom spørgsmålet om bæredygtighed er blevet endnu vigtigere i år, bliver også interessen for ligestilling mellem kønnene og diversitet vigtigere. Mennesket bliver vigtigere, og vi observerer et mere holistisk perspektiv blandt young professionals.

Young Professional Attraction Index, YPAI, blev gennemført i begyndelsen af det pandemiske udbrud i Danmark. Den er baseret på svarene fra 1.008 young professionals, der bl.a. fik spørgsmål om deres drømmearbejdsgiver. Ifølge målgruppen vil arbejdsgivernes måde at håndtere krisen på påvirke deres tiltrækningskraft de kommende år, siger Daniel Magnusson.

– I foråret 2020 er employer branding fra mange organisationer kommet i rampelyset, da pandemien har været et kæmpe fokus. Og det har aldrig været vigtigere at leve op til de høje løfter, man giver som arbejdsgiver.

Om Young Professional Attraction Index (YPAI)

Academic Work har sammen med Kantar Gallup skabt et moderne måleværktøj for arbejdsgivernes tiltrækningskraft blandt studerende og akademikere i begyndelsen af deres karriere – Young Professional Attraction Index (YPAI). 1.008 mennesker deltog i den danske del af undersøgelsen i 2020. Med hjælp fra YPAI ønsker Academic Work at inspirere landets arbejdsgivere til at opbygge relevante og stærke employer brands.

Læs mere om undersøgelsen her.

Om YPAI-undersøgelsen

Download YPAI-rapporterne fra 2020

Nysgerrig på at læse mere om, hvad young professionals værdsætter i deres fremtidige potentielle arbejdsgiver? Alle rapporter er nu tilgængelige til download.

Læs mere
Del artikel