FORBEREDELSER INDEN EN JOBSAMTALE

Uanset om du er helt ny på arbejdsmarkedet, eller om du har meget erhvervserfaring fra tidligere, kan det altid føles nervepirrende at gå til en jobsamtale. Her har vi fremhævet, hvad der er godt at gøre inden en jobsamtale. Nogle af rådene kan måske opfattes som en selvfølge, men de er ikke desto mindre vigtige at kende til.

GRUNDLÆGGENDE TING AT TÆNKE PÅ 

Kom til tiden! Ikke kun fordi det er med til at give et godt førstehåndsindtryk, men også for at give dig en mulighed for en god og behagelig start. Sørg også for at vide, hvem du skal møde – det viser, at du er forberedt. Hvis du ikke når det til tiden, så ring i god tid, og vær oprigtig ked af forsinkelsen. 
Tilpas din påklædning til den virksomhed, du besøger, og undgå tætsiddende og provokerende outfits. Selvom man ikke tror det, bliver mange bedømt inden jobsamtalen starter. Derfor skal du altid sørge for at være præsentabelt klædt på. 
Tænk på førstehåndsindtrykket – hils venligt med et fast håndtryk, og se personen, du møder, i øjnene. Sørg for at kende navnet på rekrutteringskonsulenten, og gør brug af det under samtalen. 

HVORDAN SKILLER DU DIG UD? 

Som ung og ny på arbejdsmarkedet kan det være svært at konkurrere om nogle job på grund af manglende erfaring. Forbered dig inden samtalen på, hvad det er, du kan, og hvad der gør dig speciel. Har du været leder i idrætsforeningen? Eller har du arbejdet som frivillig? Fremhæv de kompetencer, som gør, at du skiller dig ud fra mængden. 

ANDRE TING AT TÆNKE PÅ INDEN EN JOBSAMTALE

Forbered dig på at kunne motivere dine tidligere valg i livet såsom valg af uddannelse eller valg af karrieskift. Hvad fortæller dine valg noget om? Dette er en god måde at eksemplificere dine egenskaber. 
Læs op på det aktuelle stillingsopslag. Der finder du de egenskaber, som virksomheden søger, og du kan på den måde forberede dig på at komme med eksempler på, hvordan du besidder de pågældende kvalifikationer. Som udgangspunkt er en rekrutteringskonsulent ikke interesseret i dig i en generel forstand, men mere hvordan du specifikt matcher stillingen. 
Vær konkret og saglig i dine svar. Hvis du svarer for usammenhængende og utydeligt, kan det opfattes som usikkerhed, og rekrutteringskonsulenten kan have svært ved at opfatte, om du har de kompetencer, der skal til eller ej. Kort sagt – lyt til spørgsmålene, og besvar dem så godt du kan, gerne med mange konkrete eksempler fra tidligere erfaring. 
Tag den tid, du behøver for at kunne svare på spørgsmålene. En lille tænkepause kan i mange tilfælde være bedre end at give et svar, der ikke er tænkt igennem. Det viser også, at du har kontrol over situationen, hvilket giver et selvsikkert indtryk. 
Fremhæv dine styrker, men vær også ydmyg omkring dine svagheder. Alle har svagheder. Det gælder bare om at være bevidst om dem og forsøge at arbejde med dem. Dette er et emne, som næsten altid indgår i en jobsamtale, så forbered dig derfor godt på, hvilke styrker du har, samt hvilke sider du bør udvikle. 
Prøv at fornemme stemningen mellem dig og rekrutteringskonsulenten. Er der plads til en joke eller ej? Hvad er passende i denne situation? Der er kandidater, som generelt klarer jobsamtalen rigtig godt, men derefter afslutter samtalen med upassende kommentarer og vittigheder. Dette kan opfattes som uprofessionelt og giver et mindre godt indtryk af dig som person. Derimod kan en vellykket kommentar gøre, at rekrutteringskonsulenten husker dig. 

KONKRETE EKSEMPLER 

Tænk ”less is more” – hvis rekrutteringskonsulenten ønsker konkrete eksempler fra dit tidligere arbejde, såsom: ”Giv et eksempel på en situation fra dit tidligere arbejde, hvor du har taget initiativet”. Så husk på, at det er bedre at eksemplificere et lille initiativ, du har taget, end ikke at komme med noget. Vi har mange kandidater, som tror, at eksempler ikke tæller som noget vigtigt, men for en rekrutteringskonsulent er alle detaljer – store som små – vigtige for at kunne få et helhedsindtryk af dig og dine egenskaber. 
Forsøg at slappe af. Tænk på, at personen, der interviewer dig, faktisk er et menneske og forstår, at du er nervøs, og at man kan lave fejl under en jobsamtale. Prøv derfor eksempelvis at grine af de mærkelige eller mindre irrelevante ting, som du kommer til at sige. Dette giver følelsen af, at du har selvironi og er en ydmyg og behagelig person. 
Afslutningsvis er det vigtigste at huske på, at du altid skal være dig selv! Det kommer du altid længst med. Der kan være en smule nervøsitet inden en jobsamtale, men den forsvinder ofte i løbet af samtalen. Hos academic work vil vi finde kandidater, som passer til de forskellige virksomheder, og vi ønsker, at både kunden og kandidaten skal trives med hinanden. Derfor kommer du til at vinde meget ved at være dig selv fra starten!

Tip en ven